De één na laatste dag

18 oktober 2019 - Djoeba, Zuid-Soedan

Woensdagavond aangekomen op de MAF compound Korok (leef- en woongebied van de staff leden) en sliepen vannacht bij verschillende MAF gezinnen. Zelf sliep ik bij een familie uit Australië.

Vanmorgen kregen we een rondleiding over de compound, die 3 jaar geleden is gebouwd. Hier wonen 5 families met hun kinderen en betekent een oase van rust. In een land als Zuid Soedan heb je dat ook wel nodig, de stressfactor is hoog. Z Soedan wordt ook wel een "hardship country" genoemd. Dit betekent dat je gedurende de dag constant op je hoede moet zijn, begrip en geduld moet hebben voor zaken die anders lopen dan jij gewend bent. De MAF basis wordt geleid door Bastiaan de Waal, de programm manager.

Ook zijn vrouw Corine heeft een bijzondere bediening "Vergeving en verzoeningswerk" en geeft daar workshops over. Tijdens haar presentatie liet ze zien dat healing & restore van mensen zeer belangrijk is in een land als Z Soedan. Door de burgeroorlogen lopen mensen veel trauma's op en heeft een enorme impact op de Soedanezen. Na de workshop krijgen de mensen weer hoop en een basis om te leven.

Dan nemen we afscheid van het land en vliegen we terug naar Oeganda. Na een paar intensieve dagen even bijkomen in een nationaal park. Ook dit is natuurlijk uniek als je met het vliegtuig een national wildlife park invliegt.

Het park heet Murchison National Park en is zo groot als provincie Utrecht. In de middag doen we een bootsafari over de Nijl. Ja en dan zie je alles voorbij trekken, Nijlpaarden, ja we weten nu waar die naam vandaan komt, het wemelt er hier van. Daarna krokodillen, olifanten, giraffes, diverse kleurrijke vogels zoals bee eaters, crested crane (national bird).

Na een lekkere beklimming van een waterval door naar de lodge voor dinner en slapen we in tenten. Vroeg in de morgen worden we vanzelf gewekt door God's nature.... getjilp van vogels en geknor van rondstruinende Hippo's ......

1. Emma van Beest:
    18 oktober 2019
    Hoi Erik, heerlijk dat je nog wat van ontspanning geniet voor dat je morgen weer aan de lange vliegreis back to Holland begint ik heb genoten van je verhalen alvast een goede reis en hoop je snel te spreken.
    Hartelijke groet uit Goudriaan
  2. Erik:
    18 oktober 2019
    Hoi Emma, wat leuk dat jij en vele anderen zo enthousiast zijn. Ik had echt geen tijd om iedereen te antwoorden, zo druk met alles geweest. Hoop snel bij te praten, tot snel. Groet Erik
  3. Peter Borger:
    18 oktober 2019
    Bijzonder Erik! Mooi verslag.
    Groet van Margreet en Peter
  4. E de Jong:
    18 oktober 2019
    Hoi Erik, wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt.
    Het was wel bijzonder om dit te lezen, zeker omdat jij er bij betrokken was en ons dit allemaal schreef.
    Ik wens jou/jullie een goede terugreis en een behouden thuiskomst.