Onze 1e vliegdag

15 oktober 2019 - Juba, Soedan

Wat hebben we er naar uitgekeken, vliegen door de Bush met een MAF Cesna Caravan. Op vliegveld eerst alle formaliteiten en één voor één op de weegschaal,  niets wordt aan toeval over gelaten. Vliegtuig is startklaar gemaakt en Rembrand start de motoren en spreekt een kort gebed uit. Rond 08.00 uur stijgen we op om in 1,5 uur naar Moya te vliegen. Daar bezoeken we een hospitaal en een bijbelschool, waar MAF regelmatig voor vliegt.

Landingsplaats is midden in de Bush en vervolgens rijden we in een pick- up truck door een typisch afrikaans landschap naar het hospitaal. Daar kregen we een warm welkom en een  rondleiding. Daarna snel door naar een GZB project waar voorgangers worden opgeleid. Onder de mango boom hebben daarna met studenten gesproken  en ook daar hoor je de verhalen van vluchtelingen uit 1e hand.

Onze 2e en 3e vlucht is naar Juba in Zuid Soedan,  waar we 2 dagen verblijven. Het is inmiddels 30 graden en Zuid Soedan is toch even wat anders dan Oeganda.  Armer, droger, mensen zijn wantrouwend en dat geeft veel spanning in dit land. Er zijn 64 stammen en die zijn het vaak met elkaar oneens. 2011 heeft dat geleid tot oorlog en een grote stroom vluchtelingen naar de buurlanden.

Savonds kun je daar niet de straat op en respect voor leger en politie is erg hoog. Op de weg hebben ze bijv altijd voorrang, "dus maak dat je wegkomt" als je ze ziet aankomen.

Nou hier gaan we nog heel wat beleven.

Savonds ontmoeting en pizza's eten met gehele  MAF staf op de compound in Juba.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Emma van Beest:
    15 oktober 2019
    Zo nu weet ik eindelijk je gewicht😀
    Lijkt mij toch best spannend om in Soedan te zijn wat ik er van lees.
    Pizza in Soedan eten dat verwacht je toch niet maar wel lekker.
    Wat een bijzondere reis Erik in een compleet andere wereld wat een indrukken vol verwachting kijk ik uit naar je volgende verhaal👋
  2. E de Jong:
    15 oktober 2019
    Zo jij maakt heel wat mee, spannend en ook anders reizen dan dat je gewend ben.
    Wat een indrukken die je op zo!
    Tot de volgende kee🙋‍♀️